Att hoppa felfritt

6 juli, 2018 0 av Pernilla Brolin

Den klassiska hopptävlingsbilden. Hästen är på väg att segla över hindret. Eller kommer hästen peta en bom? Det är inte över under tiden ekipaget är över (hindret), så att säga. Hur det gick vet vi inte förrän man har landat.
Vad krävs då för att inte riva? Vilka muskler ser till att hästen får med sig alla ben över hindret?

På bilden mitt sponsorekipage Sandra Kåregren och Blue Magic.

Magic är här på god väg in i språnget. Han har lämnat marken och är nästan halvvägs över hindret. 
För att Magic ska få med sig bakbenen och orka hålla ihop sig över hindret så behöver han böja höften och böja knäleden. Gastrocnemius (här i ljuslila) och semitendinosus (här i mintgrönt) jobbar tillsammans för att böja knäleden, medan Tensor fascia latae  (här i gult) böjer höftleden.

För att komma in i nästa sekvens av språnget behöver Magic samtidigt hålla koll på framdelen. Supraspinatus (här i orange) och Brachiosephalicus (här i grön) Sträcker bogen och frambenen framåt. Trapezius (här i ljusblått) håller upp bogbladet.  Det går inte heller att hoppa med en hängande mage, svankig rygg och instabil kropp – vilket gör att rectus abdominis (magmuskeln) har en viktig roll i att ”hålla ihop paketet” över hindret.

Andra viktiga hoppmuskler är latissimus dorsi, quadriceps, bicep femoris, gluteus medius, Serratus, triceps och biceps brachii och brachialis. Alla verkar på olika sätt under en språngkurva.

Så, slarvar din häst med bakbenen eller är det en muskel som inte orkar böja och sträcka i rätt moment under språngkurvan?